Koor

CANTATE is een gemengd meerstemmig volwassenenkoor dat werd opgericht in 1974 door Constant Meeus. Het koor groeide uit het plaatselijke jeugdkoor dat in 1964 werd opgericht door M. Th. Van Ruyskensvelde. Constant leidde het koor tot september 1996. Vanaf dan is Hilde De Coster dirigent van Cantate.

Cantate is een feitelijke vereniging en is aangesloten bij de vzw Koor&Stem.

Het koor is een enthousiaste groep die weet dat door samen zingen en muziek maken een echte, hechte vriendschap kan groeien.

Cantate is polyvalent. Het koor luistert enerzijds officiële evenementen, faits divers, kerstmarkten, … op en geeft ook profane concerten waarbij we tonen dat we verschillende muziekgenres aankunnen.

Anderzijds verzorgt het koor de muzikale omlijstingen van missen op hoogdagen, huwelijksvieringen, …

Om de 2 à 3 jaar organiseert Cantate een eigen concert. Ook samenwerking met andere koren en muziek-ensembles vindt plaats.

Cantate treedt op in binnen- en buitenland. In Praag behaalden we brons bij het Internationaal Concours voor de Petr Eben prijs.
In Berlijn werd het zilver in de Berliner Philharmoniker en in Dresden zongen we in de prachtig gerestaureerde Frauenkirche.

Tijdens de wekelijkse repetities op dinsdag van 20.00 tot 22.00 uur in de kerk
van Erps wordt, met plezier voor het zingen, eveneens gewerkt aan technieken
rond goede zanghouding, stem-plaatsing, articulatie, vertolking, enz.

De goede akoestiek van de kerk zorgt er voor dat we optimaal kunnen oefenen.

Buiten de wekelijkse repetities trachten we onze technische vaardigheden te
verbeteren door deel te nemen aan concours en koortreffen.

Repeteren is soms hard werken, maar de spanning bij het voorbereiden van een
concert, het samen zingen, het proeven van verschillende muziekgenres, samen
op reis, genieten van het jaarlijks etentje, ... dit alles houdt onze harten jong.

Om onze groep verder uit te bouwen zijn wij steeds op zoek naar nieuwe leden.

Op dit ogenblik zoeken we vooral tenoren en bassen.

Sopranen en alten zijn vanzelfsprekend ook welkom.

Heb je een goede stem en heb je zin om samen met ons te zingen, geef ons dan een seintje of kom eens een repetitie bijwonen.

Iets voor jou?